Followers

Monday

BIHUN GORENG TOMYAM



haha..ari ni mama buli abah..mama suruh abah masak untuk berbuka..alo..lagi pun..mama sibuk sngat..tngl berapa hari lagi nk raya..bju tempahan bnyak lagi..terpaksa la suruh abah dan ank2 masuk ke dapur.. hari ni abah masak bihun goreng tomyam..simple tp sedap..smpai tak terkata..hehe.. tq ye abah sbb tolong mama ambil alih tugas di dapor..abah tak tolong tak dapat raya la dgn baju baru..bju abah tak ciap lgi ni.. abah nk tolong ke nk masak??..haaa.plih2..hehehe

Saturday

GULAI DAGING UMBUT PISANG



hari ni mama x masak pun..al maklum la..sbok menjahit..raya dkat dh..tempahan bnyak lagi blum jahit..so,abah masak la..amek alih tugas mama..masak ala orang dulu2..gulai daging umbut pisang..gulai kampung..

IKAN SUMBAT KELAPA


(sumber dari cik mat)
tq. cik mat

BAHAN-BAHANNYA :-)

5 ekor ikan kembong saiz besar
(nak guna ikan cencaru pun ok)
Sedikit kunyit Sedikit garam
1 cawan kelapa parut putih
(guna kelapa untuk buat inti)
2 helai daun kunyit, hiris halus
Garam dan sedikit gula Putih
telur dari 2 biji telur 2 camca besar jus asam jawa
5 biji bawang merah*
3 ulas bawang putih*
1 batang serai, hiris halus*
1 biji cili merah* 8 biji cili padi*
1 camca besar udang kering,
rendam 10 minit dan toskan*
1/2 inci belacan bakar*
1/2 inci kunyit, dibakar*
(*ditumbuk hingga lumat)

 CARA MEMBUATNYA :-)

 1. Ikan dibelah belakang buang insang
      dan segala isi perutnya, cuci bersih dan
      berhati2 supaya bahagian perutnya tidah terkoyak.
 2. Satukan bahan2 tumbuk lumat bersama kelapa parut
      jus asam jawa, putih telur, hirisan daun kunyit dan
      tambah garam dan gula secukup rasa. Ketepikan.
 3. Ikan tadi di lumur dengan sedikit garam dan serbuk kunyit.
 4. Bahagi 5 bahan2 no. 1 tadi, isikan setiap bahagian ke dalam
      ikan yang telah dibelah belakangnya.
 5. Kemaskan dan buat hingga siap.
 4. Panaskan minyak dan goreng ikan tadi dengan api
     sederhana sehingga masak, terbalikkan ikan perlahan2
      untuk mengelakkan kelapa tadi terkeluar.
 5. Tujuan menggunakan putih telur sahaja
      ialah untuk mengelakkan minyak berbuih semasa
      proses menggoreng ikan.
 6. Hidangkan ikan tadi panas2 bersama nasi dan lauk2
      kegemaran yang lain.   Selamat mencuba...

Friday

PAU KACANG MERAH




BAHAN BAHAN :


 BAHAN A.


1/2 kilo tepung hong kong atau tepung pau
5 sudu besar gula kastar
1/2 sudu besar shortening
1/2 sudu besar softener
1 sudu teh double action
1 sudu teh yis kering
250 ml air


BAHAN INTI :


 150 gram kacang merah (rebus sehingga empuk)
115 gram gula kasar (mengikut cita rasa)
115 gram minyak jagung


CARA MEMBUAT  INTINYA :


1. Kacang merah direndam terlebih dahulu.
2. Rebus sehingga empuk dan kembang.pastikan air
     ada sedikit biar kan sejuk.kisar hingga halus.
3. Masukkan ke dalam kuali,campur kan dengan gula dan minyak jagung.
4. Kacau hingga berkilat.sejukkan.


CARA MEMBUAT PAU :


1. Campurkan kesemua bahan A dan uli sehingga
     lembut dan tidak melekat pada tangan.
 2. Timbang adunan setiap satu seberat 50 gram.
 3. Bulat kan adunan sehingga licin permukaan nya.
 4. Masukkan sedikit inti dan bulatkan kembali.
 5. Alas kan pau dengan kertas putih.
      biarkan adunan selama setengah jam.
 6. Kukus sehingga masak lebih kurang 15 minit.

Wednesday

KUIH LAPIS KACANG HIJAU

 

BAHAN BAHAN :


1 1/2 cawan gula
 6 cawan air
1 1/2 cawan santan pekat
75 gram tepung kacang hijau
85 gram (1 peket) tepung hoen kwe
100 gran tepung ubi kayu
150 gram tepung gandum
3 helai daun pandan pewarna hijau dan kuning



CARA MEMBUAT NYA :



1. Masak dua cawan air bersama gula,garam
     dan daun pandan hingga  mendidih,masukkan santan
     pekat dan biarkan seketika sahaja.
2. Angkat dan tuangkan 4 cawan air lagi ke dalam
     adunan agar dia menjadi suam.masukkan ke dalam pengisar.
3. Campurkan kesemua tepung,tuang ke dalalm
     pengisar yang berisi santan masak tadi.
4. Bancuh seketika dengan pengisar tadi dan keluarkan.
     bahagikan kepada 2 bahagian.satu bahagian di wanakan
     hijau manakala satu lagi di warnakan kuning telur.
5. Dengan api yang kuat, didihkan air pengukus.
     sapukan loyang dengan minyak dan taburkan sedikit tepung
     panaskan seketika loyang.
6. Tuang 3 senduk adunan warna hijau,kukus selama 3 minit.
7. Setelah lapis hijau masak, tuang pula adunan kuning
     sebanyak 1 1/2 senduk,kukus tiga minit.bila masak
      tuang pula adunan hijau sebanyak 1 1/2 senduk.
8. Lakukan proses ini sehingga habis tetapi untuk lapisan terakhir
     tuangkan adunan sebanyak 3 senduk.
9.  kukus sehingga masak.




KUIH LAPIS KACANG HIJAU


hari ni mama saja je buat kuih banyak..nk sedekah kt jiran2 mama..diorang dapat juga rasa kuih buatan mama walaupun mama ni sibuk sangat menjahit..tak cukup tangan..al maklum la..tempahan banyak..takot tak sempat plak pelanggan 2 mama pakai baju raya baru.. so buat jiran2 mama..selamat menjamu selera la ye..

Tuesday

KUIH KERIA



BAHAN - BAHANNYA :-)

500 gram ubi keledek putih
60 gm tepung gandum
4 sudu besar gula pasir
1/4 cawan air
minyak masak untuk menggoreng

CARA MENYEDIKANNYA :-)

1. Rebus ubi keledek hingga empok.
2. Kemudian lenyek ubi tadi hingga halus.
3. Masukkan tepung gandum. Gaul hingga sebati.
4. Buat bentuk gegelang satu persatu hingga habis.
5. Goreng dengan minyak dengan api yang pelahan
     sehingga kekuningan atau hingga masak. (toskan)
6. Masak gula pasir dengan 1/4 cawan air
     hingga pekat atau air gula nampak berbuih2.
     ( Padamkan api )
7. Masukkan kuih tadi, kacau pelahan2 hingga air
     gula tadi bersalut pada kuih dan terus kacau
     hingga air gula kering.
     Siap untuk dihidang..

Sunday

ROTI BERSOSEJ


(sumber dari cik mat..)
Roti bersosej


BAHAN -BAHANNYA :-)


 270 g tepung roti (high protein flour)
50 g tepung halus (tepung Hong Kong)
60 g gula halus
1 camca teh garam (mama guna 1/2 camca teh)
 2 1/2 camca besar susu tepung
1 1/2 camca teh instant yeast
1/2 camca teh bread improver
1/2 camca teh bread softerner
 1 biji telur gred C
140 ml air 30 g mentega
 Sosej secukupnya (mama guna sosej "Ayamas"= 14 batang)
2 keping keju cheesedale, dipotong kepada 14 bahagian sama besar


 CARA MEMBUATNYA :-)


 UNTUK DOH :-

1. Satukan semua bahan diatas kecuali mentega dan sosej. 
2. Gaul hingga semua bersatu dan menjadi doh, masukkan mentega
    dan terus menguli hingga mendapat doh yang lembut,
    kenyal dan licin (lebih kurang 15 - 20 minit).
3. Alihkan doh ke dalam satu bekas dan tutup permukaan dengan plastic cling.
4. Biar naik 1 jam.

    KAEDAH LAIN :-

1. Masukkan kesemua bahan2 diatas kecuali sosej, ke dalam Bread Maker
     pilih setting for dough dan tekan "ON". Tunggu hingga siap.
2. Sosej dicelur dan sejukkan, dibelah tengahnya buat macam poket dan
    masukkan1 potongan keju tadi, buat hingga siap. Canai doh dan potong
    supaya mendapat potongan berukuran 3 cm lebar dan 25 cm panjang.
4. Balut sekeliling sosej. Letak atas dulang yang telah disapu sedikit mentega.
5. Buat hingga habis.
6. Biarkan 45 minit sehingga doh naik.
7. Sapu kuning telur + sedikit susu, tabur bijan dan bakar dalam oven
     pada suhu 180C selama 17 - 20 minit.
8. Sejukkan atas jaringan sepenuhnya sebelum dihidangkan.




amboi sedap nya..lembut dan gebu ja..
roti ni kali pertama mama buat..menjadi pulak tu..len kali mama akan buat sarapan ank2..tak gadoh nak beli kat luar..
roti ni jadi kegemaran anak2 mama..kalau pegi ke care4 roti ni la yang anak2 mama selalu ambil..buat sarapan pagi diorang..

ROTI


ni roti kosong ja..mama buat untuk abah..sebab abah tak makan roti bersosej..al maklum la orang dulu2 mana penah kenal makanan2 segera nii..

AYAM MASAK KICAP ABAH


hari ni abah masak untuk berbuka..masak ala kadar ja..

MUSIM BUAH




buah langsat..



mama baru balik dari market..geram tengok buah langsat,banyak..mama panjat la pokok langsat belakang rumah mak..dengan tak sempat nk tukaq baju..lantak la..janji mama boleh naik turun pokok tu..

Saturday

SABTU 5.9.2009 BIRTHDAY MAMA

hri ni mama suami ngan anak2 buka puasa kat luar..kt kfc..sbb hari ni birthday mama..hubby saja bwk kuar.buka puasa di luar..nk smbut birthday mama ktanya..mama ikut ja.



alhamdullilah..dh waktu berbuka..mama makan dulu ye..


lepas panas kuali kita tmbah kan sos 2 3 sudu ye puan2..kalau tambah 2 3 botol sos lagi afdal..
menambah selera suami dan anak2..hehehehe


pedas!!pedas!!mna air..air..!!


mama shoru dulu..hehehe


berseleranya makan..sampai tak sedar anak mama tangkap gmbaq..


adegan romantik mama dan hubby..
alo ai..makan tu cuba la cermat2 sikit..ni ha..comot habis aih.
saja nk manja2 la tu..nk ambil hati mama..


 anak mama yang montel..

Thursday

TEPUNG TALAM PANDAN



BAHAN BAHAN :


BAHAN A :

1 cawan tepung beras (cap teratai)
3 cawan santan
1 cawan gula pasir
sedikit kapur
1/2 cawan air daun pandan


BAHAN B :

5 cawan santan
1 1/2 cawan tepung beras (cap teratai)
garam secukup rasa


CARA MEMBUAT NYA :


1. Bancuh ke semua bahan A sehingga sebati
2. Kemudian bancuh pula ke semua bahan B hingga sebati
3. Sediakan pengukus.panaskan air sehingga mendidih.
     panaskan  loyang yang telah di sapu minyak sekejap.
4. Tuang bahan A ke dalam loyang.kacau adunan
     sehingga pekat.tutup pengukus dan kukus sekejap.
5. Apabila bahan A separuh masak tuangkan bahan B
     di atas nya.kukus hingga masak lebih kurang 45 minit.

SAMBAL BILIS PETAI

SAMBAL TUMIS KENTANG

SAYUR CAMPUR


Menu Ringkas


Wednesday

BIHUN SUP


Juadah Berbuka puasa 12 ramadhan

Tuesday

SARDINE ROLL.



SUMBER DARI SUEJOSHUA


BAHAN BAHAN


250 gm mentega sejuk
500 gm tepung gandum
1s/t lemak sayur (shortening)
1 s/t garam halus
air sejuk secukupnya untuk menguli


CARA CARANYA


Gaul mentega,lemak sayuran dan tepung hingga menjadi breadcrumbs, masukkan pula garam halus
dan air sejuk sedikit demi sedikit sambil menguli hingga menjadi doh.
Bungkus doh dengan plastik dan simpan doh didalam peti sejuk sementara  membuat intinya


BAHAN INTI


1 tin sardin
1 biji bawang besar - dicincang
2 biji cili merah - dicincang
1 biji cili hijau - dicincang
Garam, perasa dan gula


CARA CARANYA


Keluarkan ikan sardin daari tinnya dan ambil ikannya sahaja.
Buang tulang ikan sardin dan masukkan ikan tadi kedalam mangkuk, kemudian masukkan bahan
cincang , sedikit garam , perasa dan gula secukup rasa , gaul rata hancurkan2kan isi ikan tadi hingga
kesemua bahan rata.


CARA MEMBUATNYA


Keluarkan doh dari peti sejuk dan potong menjadi beberapa bahagian.
Ambil satu bahagian doh dan canai nipis dan potong menjadi  bentik segiempat tepat , kemudian
masukkan sedikit inti dan bentukkan memanjang , gulungkan.
Buat sehingga habis dan susunkan diatas dulang pembakar yg telah dialaskan dgn kertas minyak
atau sapukan dengan sedikit minyak.
Hiriskan sedikit bahagian atasnya dan sapukan dengan kuning telur.
Bakar pada suhu 175c selama 40 minit.



Sardine roll dah siap menunggu giliran untuk di bakar
Related Posts with Thumbnails