Followers

Tuesday

DONUT SURIA


Asslamualaikum dan salam sejahtera semua kawan2 dah minum petang ke. Jom kita minum sama2. Petang ni mama buat Donat suria. Mama tengok ramai kawan2 buat donat suria ni lembut jaa. Memang betul la hasil tak mengecewakan. Terima kasih pada tuan empunya resipi kerna sudi kongsi resipi yang senang ni. mama dapat resipi ni dari rumah hana seperti biasa minta izin letak resipi dekat blog mama.



DONUT SURIA

By courtesy of Puan Suria Insani of Resipi.Net


Bahan A

3 cawan tepung gandum
3 sudu besar susu tepung
3 sudu besar lelemak sayuran (shortening)
3 sudu besar gula caster
** I like this count of threes....senang ingat!!!! - aku setuju!! hihihi

Bahan B

200ml air suam
2 sudu teh instant yeast
=> 20ml air tambahan jika perlu, bergantung kepada jenis tepung.
 
Kaedah penyediaan

1. Satukan semua Bahan A. Masukkan bancuhan
     Bahan B ke Bahan A. Masukkan air tambahan jika perlu.
     Kemudian uli doh hingga licin dan lembut.
2. Terus terap atau bulat-bulatkan dan letak inti pilihan.
3. Perap hingga naik dua kali ganda, lebih kurang 30 minit.
4. Goreng dengan api sederhana hingga warna coklat keemasan.
5. Salut gula icing atau celup dalam coklat cair.

4 comments:

izahdaut said...

senyum seindah suria..seindah donat suria mmama..ehheee..mm lembut gebus kan kan

mamasyipah said...

>> izzahdaut >> suka la donat tuu lagi pun resipi dia senang ingat..bleh buat lagi nii...

Watierman, rmanbkr said...

Alahai Mamsyipah..tergoda lah pulak....bila nak uli ni??? kita ambik resepi dulu ya!...TQ!

mamasyipah said...

>> haii kalau dah tergoda tuu jangan tunggu lama2.cepat2 pegi uli tepung tu..kalau tengah dok marah tu lagi cepat adunan tu naik..hihi..

Related Posts with Thumbnails