Followers

Monday

TIWUL AYU

Tiwul ayu ku yg tak berapa ayu.Tiwul Ayu nii sepupu sepapat ngan puteri Ayu.

Assalamualaikum dan salam satu malaysia buat semua rakan tak kira dimana jua berada.Lama sudah tak jenguk kat umah sendiri.Hari nii ari minggu tak tau nak buat pa,ronda2 kat umah kwn2 jumpa resipi TIWUL AYU.Nampak cantik jer memang ayu.Tengok bhn2 semuanya da,nak bikin pun sng jer jadi mama cubalah buat,hasilnya tak mengecewakan.Tapi tak laa seayu tuan punya resipi tuu.Pa2 pun tq laa mama kastam tioman .Minta izin ya mama copy resipi ni utk rujukkan mama dan anak2 dimasa akan dtg.Kpd kwn2 yg nak cuba buat resipinya ada kat bawah nii.



BAHAN BAHANNYA

3 biji telur
200 gm gula melaka di hiris
1 sudu teh ovelette
300 gm tepong gandum
50 gm gula caster
140 gm susu segar


INTI KELAPA PUTIH


1/2 biji kelapa parut putih
1 sudu teh tepong ubi
1 sudu teh garam


CARA CARANYA


1. Putar telor + gula melaka + gula caster + ovelette sehingga betul2 kembang.
2. Masukan tepong berselangseli dengan susu segar, putar sehingga sebati.
3. Inti kelapa - satukan semua, gaul rata.
4. Sapu acuan dengan minyak, isi inti kelapa, tekan sehingga kemas.
5. Tuang adunan, kukus selama 5 minit





 ni lah rupa kuih tiyul ayu yg mama bikin semalam.resipinya mama dapat daripada mama kastam tioman.sedap kuih nii gebu gebus gitu anak2 suka sebab tak terlalu manis.terima kasih kepada yg empunya resipi.

4 comments:

AZIAN said...

Salam mama, selalu tgk tiwul ayu ni hijo...ni coklat plak. Tentu sedap yea....

E-na Zarina said...

Salam mama...E-na naak sgt buat kuih ni tapi xde ovalette...tgk je la yg mama punya.. huhhuuu

mamasyipah said...

TO AZIAN waalaikumsalam.yang kaler ijau tuu puteri ayu.yang nii sepupu dia.mama pun per 1 kali buat .hasilnya tak mengecewakan sedap cuba laa

mamasyipah said...

TO E-na Zarina. waalaikumsalam.ya ka cian .sedihnyaaa.renung laa kuih tu lama2 kalau mau leh mama hantaq.

Related Posts with Thumbnails