Followers

Thursday

KUIH KOCI PULUT HITAM

Kuih koci pulut hitam.Resipi mama ambik dari Blog Cik Mat.Trima kasih banyak2 Cik Mat kerna kongsi resipi ni.Resipi mama letak kat bawah ni,jom tengok kat bawah sana atau pi lawat kat blog Cik Mat di http://tiffinbiru.blogspot.com/
Cara2 nak buat kelongsong step by step pun ditunjukkan oleh Cik Mat.


BAHAN DOH :-)


250 g tepung pulut
1/2 cawan tepung pulut hitam
1 cawan air
1/2 cawan santan
Secubit garam


BAHAN INTI :-)


1 biji kelapa inti (yang sedikit muda dan berkulit cerah)
1 ketul gula melaka, dipotong kecil
1 cawan gula pasir
2 helai duan pandan
1 1/2 cawan air


BAHAN LAIN :-)


Daun pisang secukupnya, dilayur dan potong ikut saiz sesuai
Minyak masak untuk disapu atas daun pisang


CARA MEMBUATNYA :-)


UNTUK INTI :- Masak gula melaka, gula pasir, 1 daun padan dan air hingga gula larut. Angkat dan tapis gula tadi. Masukkan kan ke dalam kuali dan hidupkan api. Masukkan kelapa parut tadi dan baki daun pandan. Kacau rata dan masak dengan api sederhana hingga inti sedikit kering tetapi masih lembap. Angkat dan sejukkan.

UNTUK DOH :- Satukan semua bahan2 doh kecuali air, gaul rata dan masukkan air sedikit demi sedikit sambil terus menggaul hingga adunan menajadi doh yang tidak melekat di mangkuk adunan, tambah sedikit lagi air jika perlu. Ketepian untuk 10 - 15 minit.

UNTUK KUIH KOCI :- Ambil sekeping daun pisang tadi, sapu dengan minyak masak pada permukaannya. Letakkan secukupnya doh dan ratakan. Ambil 1 - 1 1/2 camca teh inti dan letak di tengah2 doh, cantumkan doh dan kemaskan, bungkus kemas dan letak dalam pengkukus. Buat hingga siap. Kukus 15 - 20 minit atas air mendidih. Boleh dihidangkan segera ada dingin sedikit....

2 comments:

Watierman, rmanbkr said...

Assalamualaikum....hehehe pepagi dah sampai....Mama..nak kuih koci 3 bungkus....geramnya...kita tak de daun pisang....pulut hitam pun tak dak jugak!!!....Ma...ada lagi dak ni!

azian said...

Mama nak tiga ketui boleh....

Related Posts with Thumbnails